KILPAILUIHIN OSALLISTUMINEN

ENDUROKILPAILUUN OSALLISTUVIEN TIETOISKU

Tämän tietopaketin on tarkoitus selvittää perusasioita endurokilpailijan uraa aloittelevalle harrastajalle. Tätä sivua ei päivitetä onlinena, mahdollisten sääntömuutosten ja vastaavien tapahtuessa.

Kirjoittaja ei ole vastuussa tietojen ajanmukaisuudesta.

Mitä tarvitsen osallistuakseni endurokilpailuun?


Paperit

Tarvitset sopivan moottoripyöräajokortin, rajoitetun lisenssin, rekisteriotteen, tai mikäli pyörä on punakilpinen, tarvitset siirtoluvan ja tullikaavakkeen, liikennevakuutuksen. Mikäli ajokortissa on tehorajoituksia, tulee moottoripyörän papereista käydä ilmi rajoitettu teho. Kilpailijan on liityttävä Suomen Moottoriliiton alaiseen kerhoon, jäsenyys mahdollistaa lisenssin hankinnan. Lisenssin voi ostaa joko koko vuodeksi, tai sitten kertalisenssin, joka on voimassa ainoastaan yhden kilpailun ajan. Kertalisenssi on kilpailukohtainen, eli sitä ei voi hankkia "varastoon". Lisenssin saa ostettua SML:n Motti palvelusta täältä https://www.moottoriliitto.fi/jasenkerhoille/motti/ajajalisenssin-ostaminen/ 

Rekisteriotteen saat muutaman päivän sisään rekisteröidyn pyörän ostosta. Rekisteröimättömän pyörän omistajana sinun on tehtävä tullille ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta kilpailutarkoitukseen. Tätä paperia joudut ehkä näyttämään kilpailukatsastuksessa, sekä hakiessasi siirtolupaa kilpailua varten HUOM! Varmista, että saat leiman paperiin tullista ja kohta "Kilpailukäyttö edellä sanotun estämättä" on rastitettu!

Mikä on punakilpisen ja valkokilpisen enduropyörän ero? Punakilpinen on kilpailukäyttöön tarkoitettu moottoripyörä, josta ei ole maksettu ajoneuvoveroa maahantuodessa. Punakilpisellä pyörällä saa ajaa liikenteessä ainoastaan kilpailun aikana siirtokilvillä, jotka saa katsastuskonttorilta. Valkokilpisestä pyörästä on maksettu ajoneuvovero ja sillä saa ajaa vapaasti liikenteessä. Teknisiä eroja ei sinänsä samanmallisissa pyörissä ole. On toki muistettava, että kilpailuissa saa ajaa ilman peilejä ja vilkkuja, mutta kilpailun ulkopuolella ajettaessa on niiden oltava kiinni ja toiminnassa. Lisätietoja asiasta https://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1237/traficom-_enduron_poikkeuslupasuomen_moottoriliitto.pdf 

Vakuutukset

Liikennevakuutus on pakollinen endurossa, vaikka ajaisi vain huvikseen. Liikennevakuutuslain mukaan ajoneuvon omistajan on otettava liikenteeseen käytettävälle moottoriajoneuvolleen liikennevakuutus. Vakuuttamisvelvollisuus koskee myös ajoneuvon pysyvää haltijaa. Liikennevakuuttamisvelvollisuus perustuu liikennevakuutuslakiin ja -asetukseen. Näin ollen sillä, onko moottoriajoneuvo rekisteröity tai missä ajoneuvoa käytetään, ei ole merkitystä vakuuttamisvelvollisuuteen. Valkokilpisessä kalustossa on voimassa normaali liikennevakuutus. Vakuutuksen saa myös katsastuskonttorilta siirtoluvan kylkiäisenä ja silloin se on voimassa ainoastaan siirtoluvan osoittamana aikana. Paperinen vakuutusote ei ole enää riittänyt todistamaan vakuutuksen voimassa oloa katsastuskonttoreilla. 

Lisenssiin sisältyy myös vakuutus, vaikkakin käytännössä ensisijaisen vakuutusturvan antaa liikennevakuutus.

Varusteet

Pakollisia varusteita ovat kypärä, jonka kunto tarkastetaan katsastuksessa, ajosaappaat, käsineet ja ajoasu, lisäksi suositellaan rinta- ja selkäsuojan käyttöä. Kypärään kiinnitettävistä varusteista mainitaan erikseen säännöissä, joihin kannattaa tutustua. https://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1237/061_enduro_2021_1_0-_7_12_2020.pdf 

Kisapaikalla vaaditaan öljyä läpäisemätön huoltomatto, ensiapupakkaus ja jauhesammutin. Pyörän varusteisiin on kilpailussa kuuluttava ensiside ja avaruuslakana. Nämä voit pakata taskuun tai pyörään, esim. valomaskin taakse. Tämä henkilökohtainen ensiapuvarustus myös tarkastetaan usein katsastuksessa. Reitistä ja kisan luonteesta riippuen, on hyvä pitää mukana sopivaksi katsomaansa kevyttä työkalu varustusta esimerkiksi vyölaukussa. Pidemmissä, erityisesti kesäkisoissa, on hyvä varautua juomarepulla.

Mihin luokkaan lmoittaudun?


Enduron luokat

Kuljettajat jaetaan luokkiinsa tasonsa, ikänsä ja kalustonsa kuutiotilavuuden perusteella.

A1, B1 ja -luokissa ajetaan 125 cc 2-tahtisilla ja 250 cc 4-tahtisilla pyörillä ja sähköpyörillä.

A2, B2, -luokissa ajetaan 140-250 cc 2-tahtisilla ja 270-399 cc 4-tahtisilla pyörillä.

A3, B3, -luokissa ajetaan 290-500 cc 2-tahtisilla ja 4oo cc --> 4-tahtisilla pyörillä.

C16, C21 ja C40 iän mukaan moottorikoko vapaa 

Sähköpyörät E-luokka teho vapaa

U20 luokassa ajetaan 125cc kuutioisilla pyörillä ja kuljettajan ikä saa olla alle 20 vuotta.

V40-luokassa ajavat 40-vuotta täyttäneet tai kauden aikana täyttävät A tai B luokitellut kilpailijat.

V-50 luokassa ikäraja on 50 vuotta. Tässä luokassa ajavat kauden aikana 50 vuotta täyttävät kuljettajat, aiempaan luokitukseen katsomatta.

V-60 luokassa ikäraja 60 vuotta. Luokassa ajavat kauden aikana 60 vuotta täyttävät kuljettajat.

Veteraaniluokissa on moottoritilavuus ja -tyyppi vapaa. Osallistuminen mahdollista myös oman luokituksen mukaiseen luokkaan.

D-luokka on naisten luokka, jossa myöskin moottorin iskutilavuus ja tyyppi on vapaa.

Lisäksi kilpailukohtaisia luokkia eri kilpailuissa, kuten Päijänteen ympäriajon Trophy ja Kärmekustaan Business. Nämä lisäluokat vastaavat useimmiten aiempaa K- eli kuntoluokkaa.

Classic luokka. Pyörä vuosimallia 1992 tai vanhempi.

Suomen Mestaruuksia ratkotaan A1, B1 A2, B2 A3, B3 ja U20-luokissa. C-luokalla ei ole omaa SM tai Cup arvoa. Veteraaniluokissa, sekä D-luokassa ajetaan Suomen Cup tittelistä. Aloitteleva kuljettaja ajaa C-luokassa tai kuntoluokassa. C-luokasta noustaan kilpailumenestyksen kautta B-luokkaan ja B-luokasta on mahdollista nousta kauden aikana A-luokkaan asti, mikäli kilpailumenestyminen siihen edellyttää.

Kilpailuun ilmoittautuminen

Kilpailukalenterin löydät SML:n Motti palvelusta https://motti.moottoriliitto.fi/sml/fi/publicEvents Myös Kalkku Ry julkaisee kilpailukalenterin https://kalkku.fi/kilpailut.html Kalkun sivuilta löytyy myös kilpailun lähtöluettelot kilpailuiden lähestyessä, mikäli kilpailuiden järjestäjä ei ole pidättänyt itselleen oikeutta julkaista luettelo. Kilpailuun ilmoittautuminen hoidetaan Motti-palvelusta. Ilmoittautumisen maksamiseen tarvitset nettipankkia. Kaavakkeeseen tulee niin omat, kuin pyöräsikin tiedot. Tärkeää on ilmoittautuessa merkitä rasti kohtaan KERTALISENSSI, jos aikoo ajaa kertalisenssillä kisassa. Mikäli ilmoittautumisen jälkeen tulee muutoksia, vaikkapa luokkamuutos, on kuljettajan otettava yhteyttä kilpailun järjestäjään selvittääkseen asian kuntoon jo ennen kilpailuaamua

Kilpailun järjestäjät julkaisevat kilpailun lisämääräyksen, joka kulkee yleisesti kilpailukutsun nimellä. Lisämääräyksestä ilmenee kilpailun päivämäärä, luokat, järjestävä kerho, reitin pituus, järjestäjän osoite ja muita kilpailun kulkuun olennaisesti liittyviä asioita. Valitettavasti kilpailujen tiedotus on ainakin tätä kirjoittaessa melko hajanaista. Tietoa saa ainakin järjestävän kerhon nettisivuilta, aiemmin mainitusta Kalkku Ry:stä ja Motti palvelusta. Lisäksi Xracing- lehden nettisivuilla on usein tiedotusta kisoista. https://www.xracing.fi/ Myös sivusto Endurokilailut.fi tiedottaa kisoista

Entä itse kisapäivä?


Kilpailupäivän kulku

Päivä alkaa ilmoittautumisella kisatoimistossa. Ilmoittautuessa tarvitset ajokortin. Seuraavana on vuorossa pyörän katsastus. Katsastukseen tarvitset mukaan pyörän paperit, kypärän, aiemmin mainitun ensiapuvarustuksen. Tyypillisesti katsastuksessa tarkistetaan pyörän laakerit, kypärä, äänet, valot ja tupit. Katsastuksen jälkeen palaat pyörän kanssa takaisin varikolle, paitsi SM-kisoissa pyörä viedään suljetulle varikolle, kuten myös Cup-kilpailuun osallistuttaessa.

Olet saanut lähtöaikasi aiemmin julkaistun lähtöluettelon yhteydessä. Siirryt seuraavaksi odottamaan lähtöminuuttiasi lähtö AT-kellon luokse. Pääsääntöisesti lähtö alueelle saa mennä 10 minuuttia ennen omaa lähtöaikaa, moottoria ei saa käynnistää ennen omaa lähtöminuuttia.

Kilpailu etenee riippuen kyseisen kilpailun aikataulusta (Normaali tai rallisääntö)

Kuinka AT-korttia luetaan ja miten aikataulu lasketaan? Endurossa käytetään joko normaalia AT-sääntöä, jossa koko kilpailun aikataulu on tiedossa ennen lähtöä, tai sitten ns. rallisääntöä. 

Normaali aikasääntö

Normaalilla tyylillä ajettaessa erikoiskokeellekin on annettu "ihanneaika", joka sisällytetään aikataulua tehdessä siirtymäaikojen sisään. Koska ratamestari on määrittänyt reitille ihanneaikataulun, täytyy kuljettajan jo ennen lähtöä tarvittaessa laskea itselleen oma aikataulu, tai siis laskea milloin täytyy olla seuraavalla AT-asemalla. Kuljettajan täytyy lähteä jatkamaan kilpailua seuraavalta AT- asemalta omalla (aiemmin laskemallaan) minuutilla. Usein AT-asemalta lähtöä edeltää huollossa käynti.

AT-asemalla on pysähdyttävä, asemalta saat tulostetun AT-kuitin, jossa seuraava AT aika. AT- ajat kannattaa merkitä valmiiksi esim. teipille, joka on helppo laittaa näkyvään paikkaan pyörässä. Tästä teipistä voit yhdellä silmäyksellä aina tarkastaa seuraavan aikasi helposti, eikä tarvitse etsiä pikkulappuja mahdollisessa kiiretilanteessa.

AT-ajat saattavat muuttua normaalisäännöllä kilpailun aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että aiemmin lasketut AT-ajat eivät enää päde erinäisistä syistä.

Esimerkkinä tämä: kortissa on lähdöstä AT2:lle matkaa 20 km ja aika 45 minuuttia. Tuo 45 minuuttia lisätään omaan lähtöaikaan, eli jos lähtösi on 10.15, tulee sinun olla AT2:lla 11.00. AT3:lle on matkaa 35 km ja aikaa 75 minuuttia, joka on taas lisättävä tuohon 11.00, eli 12.15 on aikasi AT3:lle. Samalla kaavalla korttia luetaan maali AT:lle saakka. tosin maaliin saa tulla etuajassakin ilman virhepisteitä. On tärkeää muistaa, että jos saat AT-pisteitä jostain asemalta, täytyy aikataulusi laskea uudestaan, koska muuten pisteet kertautuvat. Eli jos tuletkin AT2:lle 5 minuuttia myöhässä, täytyy koko loppupäivän aikoja muuttaa 5 minuuttia myöhemmäksi!

Rallisääntö

Rallisääntö on poikkeava siten, että erikoiskoe ei sisälly AT-aikaan. Maastokokeen jälkeen saat AT-asemalta aina uuden AT-ajan, saat ajan jolloin sinun täytyy mennä seuraavalle at-asemalle. AT-asemat ovat aina ennen maastokokeen lähtöä ja heti maalin jälkeen. Rallisäännössä on siis mahdollista menettää MK:lla aikaa, mutta ei tarvitse kaahata siirtymällä saadakseen aikataulusta kiinni, koska AT-aika lähtee juoksemaan vasta MK:n maalista

Tiedän, että aikasäännöt vaikuttavat aluksi monimutkaisilta. Kun tähän lisätään vielä kilpailujännitys, onkin kisan ensimmäinen koe jo edessä. Säännön oppii kuitenkin nopeasti ja useimmat asiat tulevat parilla kilpailulla jo tutuksi.

Kannattaa ehdottomasti tutustua enduro säännöstöön, https://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1237/061_enduro_2021_1_0-_7_12_2020.pdf  lukea se ajatuksella ja vaikka kysäistä kaverilta, mikäli jokin kohta jäi epäselväksi. Kun tunnet säännön vältyt saamasta turhia aikasakkoja (joita sekavasti nimitetään myös nimityksellä AT, " Saada AT:ta")

Rohkeasti kilpailuihin mukaan.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita